Blog 4: townshiptour! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Stephen Gils - WaarBenJij.nu Blog 4: townshiptour! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Stephen Gils - WaarBenJij.nu

Blog 4: townshiptour!

Blijf op de hoogte en volg Stephen

27 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Weer een nieuwe week en een nieuwe blog. Afgelopen week was niet zo spannend, veel slaap ingehaald die ik de afgelopen drie weken niet heb gehad. Desondanks toch wat leuke dingen meegemaakt in Kaapstad.

Maandag:
De maandag was weinig bijzonder, lekker eten met huisgenootjes en vroeg naar bed, want maandag is altijd een klotedag.

Dinsdag:
Yeah! Champions league avondje! Gezellig met de gasten naar Tommy’s Sports Bar geweest om daar Ajax – Dortmund te kijken. Echt superraar, midden in Kaapstad is ie-de-reen in de bar voor Ajax, met Amsterdamse muziek, Ajax vlaggen, iedereen in z’n Ajax shirtje etc. Paar pints wegtikken en juichen omdat Ajax had verloren!

Woensdag;
Mwah, de woensdag was echt totaal niet boeiend. Paar gasten gingen op stap, maar ik heb besloten om wat slaap in te halen van de afgelopen weken. Verder is er voor deze dag weinig te melden.

Donderdag:
De donderdag was vol goede intentie om lekker te gaan stappen ergens in de stad met ons nieuwe ex-huisgenootje (ze bleef er maar liefst 2 dagen om daarna weer door te gaan naar het volgende huis). Lekker indrinken en drankspelletjes spelen, maar het duurde toch iets te lang en toch maar wéér vroeg naar bed gaan… Om alvast fris te zijn voor het weekend. Want na donderdag komt?

Braaidag:
Finally! De beste dag van de week is weer aangebroken! BRAAIDAY!!! Lekker braaien, veel vlees op de braai gooien en genieten maar. Na de braai met bijna iedereen in het huis op stap naar wat coole house/trance tenten. Echt bijna alles hier is RnB of hiphop, wat echt niet om aan te horen is… Maar eerst nog even langs een verjaardag van een vriend van een huisgenoot ,aka free drinks! Na wat rum cola richting centrum gereden met de taxi en in de rij staan voor de Fiction. 50 (!) rand entree en vervolgens een halfuurtje rondlopen en denken… The fuck is dit voor gare housemuziek? Niet cool dus maar door naar semi-stamkroeg/club Dubliners. Daar de rest van de avond drinken en feesten om vervolgens…

Zaterdag:
Op te staan met een enorme kater… Iedereen in het huis was al vertrokken naar de open dag van Ajax Cape Town, waar 2 dudes hier hun stage volgen. Half 10 was het vertrektijd, maar kon ik echt nét niet redden. Dus de hele dag niks doen, filmpje kijken, eten en daarna door naar de meest chique club in Kaapstad: Club 31. Die tent is echt massive! Zo cool, het is in een groot kantoorcomplex op de 31e verdieping met een supermooi uitzicht op Kaapstad. Wel fingers crossed om naar binnen te mogen, want de leeftijdsgrens voor gasten was 23 (heel raar), maar gelukkig snappen ze hier geen Nederlandse ID dus ik kon doorlopen. Yes! Na niet zoveel biertjes maar wel vrij laat weer terug naar Scott street gegaan want zondag stond er een townshiptour op programma.

Zondag:
Zondagochtend om half 10 was gepland om opgehaald te worden door onze tourguide voor vandaag, Pele. Pele verzorgt al sinds mensenheugenis rondritjes door de sloppenwijken van Kaapstad, Townships genoemd. Hij heeft er een leuke dag van gemaakt, mede omdat hij in de townships is geboren en dus veel wist over wat er allemaal speelt. We reden vanaf de snelweg zo direct de townships in. We hadden alleen niet zoveel geluk met het weer, allleeeeeen maar regen wat echt niet cool was en dus ook niet veel gelopen.

Beetje gereden door Ljanga (townshipwijk) even gestopt om een krot van binnen te zien, wat je echt wel aan het denken zet dat het we het in Nederland gewoon heel erg goed hebben en dat mensen die niks hebben hier ook gewoon gelukkig en blij kunnen zijn.

Na beetje rondrijden hebben we een kerkje bezocht en een kerkdienst meegemaakt. Was echt heel erg bizar, de kerk was gewoon een krotje van hout en aluminiumplaten van 4 bij 4. Met superveel mensen erin, maar was echt tof om mee te maken.

Daarna was het weer echt zo shit geworden dat we maar rechtstreeks naar dé braai tent gingen van de sloppenwijken: Mezoli’s. Was een groot gebouw waar iedereen komt, blank zwart geel maakt niet uit. Iedereen komt er lekker vlees eten. Dat was ook wat ons groepje ging doen, lekker vlees eten en meer niet.

Thuis gekomen was ik echt helemaal kapot van het weekend dus om 5 uur het bedje ingekropen en lekker slapen.

Maandag:

Heritage day! Oftewel, nationale vrije dag en ook nog eens nationale braaidag. Ik kon lekker uitslapen en heb de rest van de dag samen met Ralf een beetje door de stad gelopen om leuke foto’s te maken. Eerst naar Bo Kaap gelopen, de moslimbuurt met allemaal gekleurde huizen. Daarna doorgelopen naar Waterfront om daar een beetje in de winkelcentra rond te lopen en langs het water foto’s maken.

’s avonds natuurlijk een braai aangestoken en voor ongeveer 10 personen gebraaid.

Dinsdag:

Begin van de werkweek, dus gebeurd er weer weinig. ’s Avonds naar Tommy’s Sports bar geweest om Ajax Cape Town vs The Pirates te zien. Dé derby hier. Helaas heeft Ajax CT echt verschrikkelijk gespeeld en met 2-0 verloren, maar was wel leuk om Afrikaans voetbal te zien.

Woensdag:

Alwéér voetbal… We wilden Ajax – Utrecht (beker) zien, maar werd helaas niet uitgezonden in de bar. Dan maar een biertje drinken en weer terug naar Scott.

Until next week...

• 27 September 2012 - 18:55