Blog 8: !@#$ weer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Stephen Gils - WaarBenJij.nu Blog 8: !@#$ weer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Stephen Gils - WaarBenJij.nu

Blog 8: !@#$ weer!

Blijf op de hoogte en volg Stephen

24 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Whoah, wat een kloteweek in Kaapstad! Regen, windkracht 7 en bewolking… Niet echt het weer waar ik hier voor kom, had ik beter in Nederland kunnen blijven. Maar het gezegde ‘Na regen komt zonneschijn’ gaat ook deze keer weer op; komende week 20 graden + (zelfs 30+).
Afgelopen week is er dus niet zo heel veel beleefd in huize Scott Street. Hoogtepuntje van de week was voetbalwedstrijdje kijken van Ajax CT.

Maandag t/m donderdag

Mwah, was weer een standaard werkweekje, inclusief vroeg slapen, saaie dingen doen en mede door het weer niet echt ’s avonds iets ondernomen.

Wat wel leuk was – studiegericht gezien- was een leuke discussie over de kinderrechten in Zuid Afrika, want blijkbaar hebben kinderen hier het vrij slecht. Veel kinderen hebben geen ouders meer (AIDS enzo) en moeten zich maar zien te redden zonder educatie, huis en werk. Was leuk om te zien, er werd ook gesproken door de oud-minister van Financien, die nu voorzitter is van de planning commissie (dit houdt in: hoe willen we ZA eruit hebben zien over 15-20 jaar). Heb ik toch nog een semi-beroemdheid gezien in Kaapstad!

Vrijdag -- braaidag

Om het begin van het weekend te vieren kon ik (door de regen) naar huis lopen met de gedachte: Yes, het is weer braaidag! Ook kan er weer op stap worden gegaan. Dit laatste bleek toch meer een leuke gedachte dan een concreet plan… Iedereen was nog moe van uitgaan op donderdag. Last resort? Potje poolen in de Shack. Na twee pilsjes en 4 rondjes pool verder besloten om maar richting huis te gaan om zaterdag maar leuke
dingen te doen.

Zaterdag

De weersverwachting voor het weekend was slecht: regen en wind. Nou blijkt dat de Afrikaanse Piet Paulusma het wat minder vaak goed voorspelt dan zijn Nederlandse collega; het weer op de zaterdag middag was gewoon goed. 18 graden en geen bewolking was een prima dag om een middag voetbal te gaan kijken.

Er waren 4 kaartjes beschikbaar gesteld door onze lieftallige huisgenoten en stagiaires bij Ajax CT. Ik houd van gratis dingen en deze kans liet ik me niet voorbij gaan.

Probleempje: Geen vervoer…
Oplossing: 2 andere Ajax CT fanaten (met auto) gevraagd of ze gratis meewilden naar de wedstrijd.

Gelukkig een positief antwoord gekregen en dus hadden we vervoer richting het Ajax stadion, wat in Athlone was, direct naar een sloppenwijk.

De wedstrijd was super saai, ’t was een bekerwedstrijd tegen een – voor mij – onbekende club. Slecht voetbal, een verlenging en penaltys maakten het een lange middag voor Ralf en mij. Sanne & Patrick (onze chauffeurs en mede supporters) moesten voortijdig de wedstrijd verlaten, vanwege een gebrek aan interesse. Nee dit lieg ik, ze hadden andere verplichtingen.

Geen probleem natuurlijk, aangezien Kevin & Mathijs (lieftallige huisgenoten en stagiaires bij Ajax CT) ook bij de wedstrijd aanwezig waren en met de auto waren, konden we met hun mee terugrijden.

Of misschien toch niet.

Na enige communicatie kregen we een ietwat vervelende mededeling: ‘Jongens, we zijn met de spelersbus meegereisd, onze auto staat in het centrum.’ Oei. Dan regelen we wel iets anders, een taxi ofzo. Even kijken hoeveel geld ik bij mij heb… Helemaal niks. Ziet er al niet zo best uit. ‘Ralf, hoeveel geld heb jij bij je?’ Ook niks… alleen een pinpas.

Een klein paniek momentje!

Buiten bij het stadion stonden allemaal kleine minibusjes te wachten (van die vw transporters voor 8 personen). Daar naar toe gelopen en we konden zo instappen! “Maar we hebben geen geld, we kunnen onderweg wel pinnen.” Geen probleem. Super! Eenmaal ingestapt bleken er 20 mensen in totaal in het busje te zitten. Twintig hele mensen! De rit was echt zo bizar, opgepropt zitten met 5 mensen op een rij, de bestuurder racet door de straten terwijl hij (niet handsfree) loopt te bellen en niet wetende waar we neer worden gezet.

Uiteindelijk werden we bij het treinstation in Kaapstad afgezet voor een bedrag van 9 rand (80 cent). Even ter vergelijking: 10 kilometer voor 80 cent, hoever kom je daarmee in Nederland met de taxi? 100 meter ongeveer.

Na deze super toffe ervaring was het tijd voor een hapje eten en tijd om uit te gaan. Het plan was om naar de ChukkaChurri te gaan, want het bleek dat hier een supervettecolle afterparty was met knallende muziek. Klinkt erg veelbelovend, maar bleek niet echt aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Klote techno muziek en rare hipsters overal deed ons (dezelfde 4 die naar Ajax CT gingen) besluiten om een taxi te pakken richting Long Street, om daar was shotjes en biertjes te doen.

Betere keuze, tot 4 uur doorgefeest. Tijd om naar huis te gaan. Getwijfeld hoe we dit gingen doen, taxi nemen en 50 rand kwijt raken of lopend naar huis met het risico om telefoon en portomonnee kwijt te raken. I’ll take the latter! Dus gekozen voor een avontuurlijke nachtwandeling met Ralf. In een hard tempo 15 minuutjes in het donker door Kaapstad gelopen ZONDER overvallen te worden. Kan ik dit mooi van mijn bucket list afstrepen. Hah!

Zondag

Na een nachtje op stap was er weinig zin om iets te gaan doen op de zondag. Maar om de hele dag thuis te zitten is ook niet zo leuk, dus samen met mijn partner in crime, Ralf, richting V&A Waterfront gereden (met de mega irritante MyCity bus) en daar maar wat rondlopen, burgers eten en wat meer rondlopen. Het weer zat vandaag niet erg mee, waaide hard en beetje regenachtig. Dus vanaf een uurtje of 3 in huize Scott Street maar een middag zitten gamen en uitbrakken.

Ciao

• 24 Oktober 2012 - 12:03

Ralf Senden:

Wat ben jij een goede schrijver zeg. Elke week kijk ik uit naar jou reisverslag en wanneer het gearriveerd is kom ik niet bij van het lachen. Geweldig om te lezen

Ga vooral zo door kerel.

Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslag.

Je huisgenoot en partner in crime